Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.06.2008 22:22 - Лошият ученик в европейския клас
Автор: krankar Категория: Бизнес   
Прочетен: 3033 Коментари: 4 Гласове:
0



      На няколко пъти попадам на статии в пресата, а и на коментари в медиите за това, докъде сме стигнали в изпълнението на изискванията за членството ни в Европейския съюз, и как това се оценява от Брюксел. Все по-често сме определяни като слаб и лош ученик в един клас, класа на страните членки на ЕС. Сравнението на България като ученик  в един такъв клас беше направено в статия  в един уважаван от мен вестник, и то беше много сполучливо. И както се случва в училище, слабите и недесциплинирани ученици ги наказват - до стената в ъгъла. Очертават се и по-лоши сценарии. Става въпрос за спиране на парите от еврофондовете за подпомагане на нашето развитие. Това вече няма да е само наказване до стената, а ще бъде дърпане на уши, шамари и изключване от класа. Аналогията е ясна, Брюксел не е доволен от нас, ние не спазваме правилата в ЕС, а само се правим , че полагаме усилия.
       Брюксел е прав. Забележките и критиките, отправени към нас по редица важни въпроси са абсолютно основателни. България наистина е лошият ученик в класа на европейските държави.
       Обаче има нещо, което много ме дразни в тези коментари. Под общ знаменател в това понятие "лошият ученик България" сме поставени всички ние - гражданите на тази държава. Не мога да разбера какво е моето участие в корупцията в съдебната система например. Как аз, който не съм имал вземане даване със съда по никакъв повод, се оказва, че корумпирам съдебната система.
 Каква е моята вина, за това, че в България още не работи единен телефонен номер за всички спешни повиквания. Или пък за това, че в България няма още ефективно осъдени за еди какви си престъпления. При положение, че не съм ползвал нито лев от европейските фондове, как така се оказа, че съм злоупотребявял с усвоявянето им.
       Не трябва ли вече като споменаваме за лошия ученик, да не казваме "ние", а да казваме "те". Те са лошия ученик - държавните институции, нашите управници, нашето правителство. Защото те се съгласиха да ни приемат в Европа на определена цена. А тази цена я плащаме ние. Те не ни попитаха дали искаме да влезем в ЕС. Ако ме бяха попитали, щях да отговоря с да, защото споделям европейските ценности за развитието. Но нямаше да се съглася да е на такава цена. Нямаше да се съглася да спираме реакторите на АЕЦ"Козлудуй" например. Били опасни, глупости на търкалета, не са опасни, а произвеждат електроенергия на конкурентни цени. Сега, като ги спряхме реакторите, ще се напъваме да произвеждаме енергия от възобновяеми източници. Не че е лошо, напротив. Само че, по закон НЕК е задължена да изкупува ел.енергията от слънчевите инсталации по 0.70лв. за киловатчас, а на нас потребителите да я продава по 0.18лв. за киловат час. И после се сърдим, че се вдига цената на ел.енергията. Значи нашата АЕЦ е опасна, а френските АЕЦ не са опасни. Това е така сигурно защото Франция е отличен ученик в Европейския клас.
     Под натиска на ЕС спряхме редица производства и загубихме важни за нас пазари, а сега специалисти от Европа ни учат как да търсим нови пазари. Унищожихме си винопроизводството и сега пием италианско, френско и южноафриканско вино, а от ЕС ни следят колко лозови масиви сме засадили.
      В миналото бяхме аграрна страна, после станахме промишлено-аграрна страна, слес това ликвидирахме селското си стопанство и промишлеността, за да станем консуматори на стоките, произведени от чуждите икономики. Даже ни отпускат пари, за да можем да си ги купуваме. Като цяло в това няма нищо лошо, само че, в този процес не се създава добавена стойност, а щом няма добавена стойност , няма развитие.
      Наскоро един от специалистите от Брюксел, който наблюдава усвояването на средствата от фондовете изрази притеснение от факта, че са усвоени едва около 5% от парите предвидени за определени дейности. Той учудено отбеляза, че се увеличава броя на служителите, които трябва да работят по разпределянето им, а ефекта е почти нулев. Явно той не знае, че в България там, където се разпределят пари, се появява негово величество чиновника, и познайте тогава колко бързо и как се разпределят тези пари. Иначе навсякъде се говори, че тези пари са за нас - фирмите, които искаме да се развиваме.Необходимо е да проявим инициатива, да се поинтересуваме как можем да ги получим. Един мой познат, чиновник ми каза в шеговит тон - Тези пари са за вас, е не всичките, 40%, а останалите са за нас. Колко е скромно, нали. А иначе ние всички олицетворяваме онзи лош ученик в европейския клас, който не слуша и не иска да усвои както трябва парите на европейските данъкоплатци.
     Напоследък за корупцията в България се говори, като за нещо уникално, българско явление. Нима в Европа няма корупция. Преди години една от европейските страни имаше проблем с емигрантите , доста се бяха разбунтували, направиха поразии и отнесоха пердах от полицията. Никой обаче не повдигна въпроса тогава за човешките права в тази страна. А у нас ако някой ром получи шамар, веднага се говори за човешките права.
     Убеден съм, че промяната става бавно, тя не става като с магическа пръчка. Промяната ще дойде и от самите нас. Необходимо е да променим мисленето си.Аз го променям. Плащам си данъците, спазвам несъвършените ни закони, което ми коства доста усилия, опитвам се да пестя ресурси, карам автомобил, който не замърсява околната среда, държа се с околните така, както бих искал да се държат с мен,отнасям се към представителите на държавата с респект и уважение, макар, че в някои случаи не го заслужават.
    Всичсо това ми коства усилия, но съм убеден, че трябва да е така. И затова не искам да бъда класифициран като слаб ученик в класа. Слабият ученик в класа са нашите упрявляващи, държавните ни институции, защото така им е по-лесно и липсва воля за промяна. Някой от тези институции определено не споделят европейските ценности.


Тагове:   клас,


Гласувай:
0



1. karanikolov - "Не трябва ли вече като спо...
20.06.2008 22:46
"Не трябва ли вече като споменаваме за лошия ученик, да не казваме "ние", а да казваме "те".

Ние винаги казме ТЕ. Те - корумпираните, те мутрите.
Ние все сме невинни - АЗ по-точно.
Явно КРАНКАР е виновен - защото попада в ТЕ.
;)
цитирай
2. krankar - към коментар 1
21.06.2008 08:41
от краткия коментар не можах да разбера как стигате до извода, че попадам към ТЕ, в какво по-точно се състои моята вина. Какво ще ми препоръчате да правя за да не бъде България лош ученик, и какво вие правите по този въпрос, освен че винаги казвате, че сте невинни.
цитирай
3. karanikolov - Коментара ми беше в шеговит тон, но ...
21.06.2008 17:43
Коментара ми беше в шеговит тон,но не е проблем да поговорим и сериозно.
От президента до клошара - всеки казва,че е невинен, и винаги показва виновните - ТЕ.
От това,че Кранкар, и аз, и още няколко милиона души, са послушни изпълнители на това това правителство и парламента - следва,че са част от екипа му.
Съгласете се с мен,че на война всеки стреля срещу чуждия войник,макар да знае,че не той е виновен,а политик,намиращ се далече от куршумите.
Не зная какво трябва да се направи. Дано скоро узная. :)
Защото наистина - пасивните добри само помагат на активните лоши.
цитирай
4. merita - Нека и аз да споделя моето мнение. ...
26.06.2008 23:07
Нека и аз да споделя моето мнение.Определено съм съгласна с това , че като граждани на тази държава, сме под общ знаменател и носим образно казано "петното на лоши ученици".Не съм съгласна обаче , че отговорноста е колективна.Правителството , което е ангажирано с определена политика , носи цялата отговорнот . Вземането на политически решения и цялостната визия зъ посоката по , която се развива България се носи от нейните управници.Ние като данъкоплатци и избиратели , можем само да следим и дъ изискваме тези политически решения да правят живота ни по добър.Ако това не се случва то трябва да търсим начин да покажем , че тези хора не са достойни да ни управляват.Апропо , аз не гласувам , защото съм разбрала от мъдрата книга Библията , че "човек властва над човека , за негова вреда!Това е записано в книгата Еклесиаст от Соломон - мъдър и богат мъж живял преди 3000 години.Поздрав
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krankar
Категория: Бизнес
Прочетен: 811581
Постинги: 130
Коментари: 434
Гласове: 3034
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031