Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.02.2009 19:58 - Да живеят скандалите - един след друг!
Автор: krankar Категория: Други   
Прочетен: 2005 Коментари: 0 Гласове:
1



      Преди време в едно от стойностните хумористични предавания „клуб НЛО”, имаше един много хубав скеч, който прекрасните актьори изиграха – главния редактор на вестника говори на отговорния редактор на броя, който предстои да излезе и му казва с поучителен тон: „Ех колега, колега,не изглежда добре първа страница на нашия вестник, няма заглавия, които да грабнат вниманието на читателя, къде са заглавията от рода на „Кофражист транжира ватман”, или пък примерно „Баба изяде внучето си”, лошо, лошо,колега, я поработи още малко по въпроса..”….

   Това беше преди доста години, тогава медиите бяха по-различни, но сега май стана точно така. Опитвам се да си представя как ще изглеждат вестниците, ако не е станала голяма и тежка катастрофа някъде, ако през този ден не е станало нито едно убийство, ако не са заловили нито един корумпиран чиновник, ако нито един голям началник не си е подал оставката по неизвестни причини, ако нито един политик или депутат не се е изпуснал да каже някоя простотия, която журналист да е чул и записал, ако от европейската комисия не кажат нещо лошо за България, ако Сергей, Ахмед, Бойко, Георги, не направят скандално изказване, ако ДАНС не е подслушвал никого, ако няма бедствия и аварии,ако някой известен мъж не си е сменил пола, ако, ако… опитвам се да си представя как ще изглежда първа страница на вестника. Какво ще пише там, с големи букви,за  да продава вестника…,може би тогава вица, който е на последната страница ще бъде на първа, и може би ще е по-добре да е така. Само че , вицовете не продават вестниците, продават ги лошите новини, и за това в България винаги има глад за лоши новини. И когато лошата новина се случи, почва една бясна надпревара за отразяване на събитието, анализ на събитието, от мястото на събитието, еди кой си специалист ще си каже мнението за събитието…След това три, четири дни ще последват затихващи новини за същото събитие, както при силно земетресение и последващите затихващи трусове…и така до следващата лоша новина. Колкото е по-лоша новината, толкова по-добре, толкова по-високи тиражи. Така ставаме свидетели на редица екшъни от типа – терорист отвлича автобус с пътници, държи ги известно време, след това се предава, полицаи го повалят на земята и журналист буквално ляга до него на земята, за да вземе първи интервю от героя в екшъна,..който се оказва психически лабилен човек, незнаещ какво точно иска.То бива журналистическо старание, ама чак толкова. После три дни най-подробно ни обясняват къде точно в автобуса, ама точно на коя седалка е стоял героя на екшъна, как е гледал еди кой си и т.н. С небивала бързина биват открити всички видове роднини на терориста, и подробно биват разпитани… А всъщност гериои в екшъна бяха едно крехко девойче, което е стюардесата на автобуса и шофьора на автобуса, запазили самообладание, което е било така необходимо. Е, и на тях бе отредено време в медиите, но по-малко , отколкото на терориста – както се казва лошото преди всичко. Благодарение на принципа за лошата новина ставаме свидетели в най-гледаното време, в централните новини, да видим аматьорски запис , показващ  жена в безпомощно състояние/пияна/ с която блудстват няколко души. И това е придружено с текст, който обяснява, че с излъчването му, съответната телевизия на практика сезира прокуратурата..да предприеме необходимите действия. А би могла просто да изпрати записа в прокуратурата. При убийства, самоубийства, показни разстрели, с безпощаден професионализъм и журналистически хъс  биват интервюирани опечалените близки, все още неосъзнали какво се е случило. И на всичко това му се отделя премного време и място за отразяване.

   Особено популярни са интервютата с босове на подземния свят, хора с явно доказано криминално минало, скандални личности. Акцентира се на наглото, арогантното им поведение, подчертава се визията на човек извън закона.Впечатли ме едно интервю, в което в 20% от времето на интервюто, камерата визираше портрет на Кръстника/героя на Марио Пузо/, под който беше седнал интервюирания герой, явно изживявайки се като кръстник. Като че ли хората, които цял ден са работили и са седнали да чуят новините, заслужават да видят бандити, които открито се бъзикат с държавата ни. Но тук пак важи принципа – отрицателния персонаж преди всичко, той вдига числеността на аудиторията.Той – отрицателния персонаж продава. Даже дни преди такива интервюта тече реклама за тях….да ги очакваме с нетърпение.

   Скандалите с известни личности и политици пък крият невероятни полета за изяви на медиите. Самата вероятност някой да е решил, или пък да бъде принуден да подаде оставката вече води до изграждане на поне три хипотези за това – и трите от лоши , по-лоши. И на всяка една хипотеза се дава невероятна гласност, а най-много  се говори за най-лошата. Просто най-лошата е най-вероятна – така ще е най-интересно за читателя или слушателя. Най-лошата хипотеза включва винаги заплаха за националната ни сигурност.И рекламите в това предаване са най-много.

   Когато пък няма скандали и лоши новини, тогава е необходимо да се създават. Единият от начините е чрез журналистическите разследвания. Нямам нищо против тях, напротив, те са изключително полезни, но когато са обективни. В почти всяко журналистическо разследване е заложен отново негативизма, заложена е визията за лошата новина. Почти винаги заглавието е от типа.. „Колко вредни за потребителите са…..”, обърнете внимание, въпроса не е „Полезни ли са за потребителите….”. Или пък от рода на „Как ни лъжат за еди какво си….”, тук вече е презумпцията, че със сигурност ни лъжат, въпроса е как. Резултата от почти всяко разследване е лоша новина.

    Когато има съзидание, когато е създадено нещо хубаво, то рядко се отразява в медиите, но когато това нещо е смачкано, унищожено, откраднато, опожарено, осквернено, присвоено, тогава го разбираме от медиите, със сигурност. Девиза на медиите е, че имаме право да сме добре информирани.А на мен ми звучи като, че медиите имат право да ми развалят настроението.Новината за тези събития продава…..това е.

     Забелязал съм, че медиите, които разчитат най-много на лошата новина и на отразяването на скандала, говорят най-много за журналистическа етика, за стойностната  журналистика и за морал в професията.

   Уилям Хърст, един от световните медийни магнати, натрупал богатство от скандалната преса е наричан Жълтият император. Негова е следната мисъл: „Главния и единствен критерий за качеството на вестника е неговият тираж”, и още една мисъл : „Едно голямо заглавие прави всяка новина голяма”.

   Така че, да живеят скандалите, един след друг, за да бъдат отразявани!!

 




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: krankar
Категория: Бизнес
Прочетен: 811571
Постинги: 130
Коментари: 434
Гласове: 3034
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031