Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.03.2009 12:55 - Франчайзингът - сигурност по време на кризи
Автор: krankar Категория: Бизнес   
Прочетен: 3563 Коментари: 2 Гласове:
1



      За франчайзинга вече е написано доста в специализираната литература. Като сравнително нова форма на работа в България, франчайза придобива все по-голяма популярност, поради многото предимства, които има и за двете страни, участващи в този процес – франчайзодателя и франчайзополучателя. Вече в страната има утвърдени практики, налице са първите резултати от няколкогодишната работа в редица области на бизнеса. Съществува статистика на резултатите от тази дейност, която статистика, при правилно прочитане дава много ценна информация и може да спомогне за взимане на съответните правилни и оптимални решения. Няма да се спирам на предимствата на тази форма на работа, защото както вече споменах, те са детайлно описани в литературата. Искам да направя анализ на някой от предимствата на франчайза в условията на финансова и икономическа криза. В тези нови условия, когато в много сфери на дейността бизнесмоделите се променят динамично, а някъде все още липсва моделът,който трябва да отговаря на новите икономически условия и  по който трябва да се работи, франчайза си остава един сигурен начин за гарантиране на минимален годишен ръст в дейността, или поне запазване на същите икономически показатели, които са били през изтеклия период.Защото, не бива да се заблуждаваме, предстоят две трудни години, в които въпроса за оцеляването отново стои на дневен ред. Следейки и имайки практиката от управление на верига от магазини под формата на франчайз, ще посоча няколко предимства на тази форма, които са изключително важни за развитието на търговската дейност, и дават повече сигурност в развитието в условията на икономическа и финансова криза.

1.      Достъп до статистиката на дейността.

На пръв поглед това не изглежда толкова важно, тъй като статистиката представлява само сухи цифри за един изминал период. Внимателното вглеждане в цифрите обаче дава много ценна информация за бъдещите периоди и позволява избягване на допуснатите вече грешки. Тези грешки могат да бъдат няколко вида – неправилни количества от даден артикул, които заредени в търговските обекти, ненавременно предлагане на дадени артикули,т.е. изпреварване или закъснение в предлагането на сезонни артикули, ненавременно провеждане на акции по сезонни намаление и разпродажби. Избягването на повторението на тези грешки със сигурност повишава икономическите резултати от търговската дейност. Ще ви дам един конкретен пример от практиката: даден търговец има три магазина в различни точки на един голям град. Той води добра статистика на своята дейност и в края на годината има определени данни, въз основа на които може да вземе решения. Друг търговец в същия бранш има също три магазина в града, но той е франчайзполучател, т.е. магазините му са под формата на франчайзинг. Със сигурност в договора за франчайз има клауза, според която този търговец има достъп до статистиката и на останалите магазини на франчайзодателя в цялата страна , които примерно могат да са 25 магазина. От тук става ясно, че от толкова магазини и резултатите от тяхната дейност могат със сигурност да се направят по-точни и реални изводи. Освен това, франчайзодателя вероятно ще разполага със специалист, който професионално може да разгледа статистическите данни и да даде препоръки. Това е нещо, което първия търговец от дадения  примера едва ли ще може да направи.

2.      Корпоративната идентичност.

   За влиянието на търговската марка също е изписано много, несъмнето тя е фактор при избора на дадена марка от страна на потребителя. Но не е само марката, не е и само рекламирането на самата марка. Това е само част от един по-общ процес – процеса на изграждане на корпоративна идентичност, в който освен рекламата се включват и действия, които правят марката, търговския обект и търговеца познаваеми от страна на потребителите. Франчизирането на дадена дейност дава на получателя точна методика, по която той трябва да работи и да стане част от тази корпоративна идентичност. В повечето случаи  финансовото обезпечаване на изграждането на корпоративната идентичност е дело на франчайзодателя, което е сериозно предимство за франчайзополучателя.

    Необходимо е да се подчертае, че българските потребители все още не държат толкова на марката, в това отношение сме доста по-назад от редица държави, но се наблюдава едно плавно увеличаване на броя потребители, които имат предпочитания към определена марка, и проявяват лоялност към марката. В момента ние всички сме обсипани от негативна информация от медиите. Пред вид икономическата криза, чиито резултати все по-осезателно се чувстват в страната в съзнанието на хората от страна на всички медии се натрапва чувството на несигурност, неизвестност за бъдещето. Част от поднасяната информация е пресилена в негативен смисъл, а част от нея е откровено невярна и подвеждаща. Това в комбинация със силно намаленото количество пари в брой и кредитното бреме върху част от хората променя поведението на потребителите. Потреблението започва да намалява. От друга страна то не може да спре, макар и свито, то съществува. Увеличеното предлагане, ценовата еластичност и свръхпроизводството, което имаше доскоро, раздвояват вниманието на потребителите и правят вземането на решение за покупка трудно. И именно тук корпоративната идентичност показва своите предимства. Познаваемостта на марката и изградената лоялност към нея мотивират решението за покупка.

3.      Възможност за вземане на правилни решения.

   Както вече споменах, при оформящите се нови икономически условия, а и при неизвестността какво ще се случи в обозримото бъдеще, бизнеса се нуждае от нов модел на управление. И въпреки ,че в литературата вече има отделно направление, което се нарича „управление при криза”, и там нещата са твърде неясни. Всеки стопански субект, всяка фирма е изправена пред необходимостта да взема важни решения. И тъй като няма утвърден бизнес модел, решенията трябва да се вземат на базата на изминал опит, по интуиция,с поглед в неизвестното, с копиране на вече взети от други фирми решение. Но това крие рискове. Франчайзодателя обикновено е голяма фирма с утвърдена марка, с утвърдени правила на работа, с утвърдена корпоративна идентичност. При сключване на договор за франчайз, получателя всъщност получава всичко това, в това се изразяват голяма част от предимствата на този вид дейност. Така всички важни решения за бъдещото развитие се вземат от опитни специалисти, които имат поглед върху развитието на дейността и вероятността за грешка, макар и съществуващ, би бил по-малък. За франчайзополучателя остава да положи усилия за изпълнение на тези решения.




Гласувай:
1



1. clan - Krankar,
05.03.2009 23:46
като цяло си прав, само дето не мога да се съглася с това за сигурността, защото в тая несигурна икономическа ситуация навсякъде нямаш никаква гаранция за това дали франчйзингодателя ти дали няма да фалира и да те повлече.
цитирай
2. krankar - clan,
07.03.2009 08:30
икономическата ситуация е твърде непредвидима, никой не е застрахован срещу фалит, независимо колко е голям, това практиката го доказа вече. Въпреки всичко, се предполага, че франчайзодателя има опит и практика в съответната област, което предполага по-голяма сигурност в работата. Освен това, от статистиката която имам, доколкото тя е вярна, мога да кажа, че има само един случай в България на провален франчайз по вина и невъзможност за дейност от страна на франчайзодателя. Има закриване на франчайз обекти и откриване на нови, което е нормална практика навсякъде. Но какото казваш, икономическата ситуация е твърде непредвидима, така че се надявам да няма фалити на франчайзодатели......
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: krankar
Категория: Бизнес
Прочетен: 812617
Постинги: 130
Коментари: 434
Гласове: 3034
Спечели и ти от своя блог!
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930